شیرآلات بهداشتی ساختمان, آموزش

تمیز کردن شیرآلات

تمیز کردن شیرآلات

انواع شیرآلات ساختمانی به دلیل انواع آبکاری به نسبت سایر ابزار های آشپزخانه مانند سینک ظزفشویی روسوبات و جرم بیشتری دارند  و اغلب لکه ها ی زیادتری روی آن ها ایجاد می شود.

گاهی شیرآلات منزل شما در عین تمیز بودن، کدر به نظر می رسد و لازم است براق و تمیز شود می دانیم تمیز کردن شیرآلات اهمیت بالایی در زندگی ما دارد و نوعی حس خوبی به ما می دهد

جهت برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات، می توان با استفاده از مواد مناسب و روش های درست برای جلوگیری از به وجود آمدن خراش و یا ضایعه  به آبکاری آن ها استفاده کرد.

می توان با روش های معمولی ، تمیز کردن شیرآلات با سرکه و یا جوش شیرین، روش هایی نیز برای تمیز کردن و برق انداختن سایر شیر آلات مانند شیرآلات طلایی و سفید و برق انداختن شیرآلات استیل و… نیز به صورت اختصاصی و به کار برد.

چگونه به تمیز کردن شیرآلات خانه خود بپردازیم؟

می دانیم بر روی انواع شیرآلات به نسبت سایر اجسام خانه مانند سینک ظرفشویی جرم ایجاد می شود و تمیز کردن آنها به خاطر وجود انواع  آبکاری و ظاهرشان سخت تر است. یک شیر کِدِر حتی اگر کاملاً بهداشتی باشد، به نظر ظاهری نازیبا دارد و حس یک سینک نازیبا و کثسف را به انسان انتقال می دهد.

انواع روش های  تمیز کردن شیرآلات، با توجه به انواع آبکاری آنها با هم تفاوت دارد.. به طور مثال، روش های مخصوصی که برای تمیز کردن شیرآلات طلامات به کار می رود، امکان دارد  برای تمیز کردن و راق کردن انواع شیرآلات استیل کارایی نداشته باشد..

می دانیم که روش های معمول  برای برق انداختن شیرآلات مانند تمیز کردن شیرآلات با سرکه و یا تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین، در بین تمامی آبکاری ها مشترک است و اگر مورد خاصی در مورد نوع لکه ها نباشد حتما به نتیجه می رسد و مشکلی به وجود نحواهد آمد.

چگونه شیرآلات را تمیز و براق کنیم؟

می دانید انواع گوناگون آبکاری( کروم ، استیل، طلامات، سفید ، رنگی ،…) در  شیرآلات تولیدی در بازار وجود دارد. در حالت کلی، می توانید شیرآلات با هر نوع آبکاری را به ترتیب زیر تمیز کنید:

  1. در یک ظرف کوچک تقریباً نیم لیتر آب گرم را با یک یا دو قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید .
  2. با یک ابر در این محلول خیس کرده اید  به آرامی بر روی سطوح شیر مخصوصاً پایه و دسته آن بکشید.
  3. با یک مسواک آغشته به خمیر جوش شیرین می توانید روی سطوح شیر بکشید.
  4. از این مسواک برای تمیز کردن نقاطی استفاده کنید که رسوبات موجود در آب روی آنها سخت است. در صورت نیاز چند قطره آب بر روی آن بریزید.
  5. می توان از یک قطعه نخ دندان حدود 40 سانتی متری برای تمیز کردن بخش هایی مثل شکاف ها و زیر دستگیره ها که دسترسی به آن کم تر است استفاده کنید.
  6. سپس شیر را با آب سرد و تمیز نمایید.
  7. در آخر شیر را به یک حوله نخی و ملایم خشک کنید و برق بیندازید.

تمیز کردن شیرآلات با حوله نرم

 

تمیز کردن شیرآلات با سرکه

سرکه بخصوس سرکه سفید یکی از بهترین موادی است که برای تمیز کردن شیرالات کاربرد دارد . این ماده در اغلب منازل یاف می شود.همچنی این ماده دارای قدرت زیادی برای جرم گیری شیرآلاتدارد و هیچ آسیبی به بخش آبکاری وارد نمی کند. مراحل تمیز کردن شیرآلات با سرکه به روش زیر است:

 تمیز کردن شیرآلات با سرکه

  1. یک ظرف اسپری را با سرکه سفید پر کنید.
  2. بر روی تمام سطوح شیر و اتصالات آن، سرکه را بپاشید.
  3. حدود 7 تا 10 دقیقه صبر نمایید تا سرکه نمک ها و رسوبات و جرم ها را در خود حل کند.
  4. با دستمال خشک و نرم شیر را ملایم خشک نمایید.

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی از مواد کاربردی برای برق انداختن شیرآلات و سینک است. تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین آسیبی به آبکاری و رنگ شیرآلات وارد نمی کند و به راحتی در دسترس است.

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

  1. دو قاشق غذا خوری آب ولرم را بر روی یک چهارم فنجان جوش شیرین  بریزید و خوب به هم بزنید تا مخلوط خمیر شکلی ایجاد شود. اگر خمیر حاصل کمی سفت بود، به آن کمی آب و اگر  آبکی شد، به آن کمی جوش شیرین اضافه کنید.
  2. با استفاده از پارچه نرم و یا اسفنج خمیر را  بر روی سطوح شیرآلات آغشته کنید به طوری که تمام سطوح آن را پوشش دهد. برای آغشته کردن خمیر بر روی مهره ها و نقاط خارج از دسترس شیر از مسواک استفاده می کنید، توجه داشته باشید که مسواکی که استفاده می کنید حتما نرم باشد تا بخش  آبکاری شیر دچار خراش و خوردگی های ریز نشود.
  3. پس از حدود 5 تا 10 دقیقه سطوح شیر را با آب ولرم یا سرد بشویید و تمام سطوح آن را با پارچه ای نرم خشک کنید.

نحوه تمیز کردن شیرآلات با آب و صابون

یکی از ساده ترین و معمول ترین روش های تمیز کردن شیرآلات، استفاده از آب و صابون است. صابون در اغلب منازل وجود دارد و آسیبی هم به لایه آبکاری شیرآلات وارد نمی کند. برای تمیز کردن شیرآلات با آب و صابون به طریقه زیر عمل کنید:

  1. مقداری صابون یا پود آن را در آب حل کنید.
  2. با استفاده از اسفنج و یا پارچه نخی نرمی که به محلول آب و صابون آغشته است به سطوح مالش دهید.
  3. با استفاده از اسفنج، تمام سطوح شیر خود را تمیز کنید.
  4. در آخر شیر را با آب سرد، آبکشی کنید.
  5. با استفاده از حوله ای نرم و تمیز و ملایم، سطح شیر خود را خشک نمایید.

تمیز کردن شیرآلات با صابون

تمیز کردن شیرآلات سفید

روش های متنوعی  و متفاوتی برای برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات  وجود دارد.  توجه داشته باشید استفاده از شوینده های صنعتی و مواد اسیدی به آبکاری شیرآلات صدمه می زند و به مرور زمان باعث خوردگی و فرسودگی آنها می شود.

تمیز کردن شیرآلات سفید با استفاده از مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی یکی از موادی است که در اغلب منازل در کنار سینک ظرفشویی وجود دارد و هیچگونه  آسیبی به شیرآلات وارد نمی کند. از مایع ظرفشویی هم می توان به ترتیب زیر برای تمیز کردن شیرآلات استفاده کرد:

  1. مقداری مایع ظرفشویی را در آب حل کنید.
  2. اسفنج و یا دستمال نرمی را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید.
  3. اسفنج را به تمام بخش های مورد نظر خود بر روشی شیرآلات بکشید.
  4. شیرآلات را آبکشی و با استفاده از یک حوله ای تمیز خشک کنید.

تمیز کردن شیرآلات طلایی

شیرآلات طلایی امروزه از لوکس ترین و زیباترین انواع شیرآلات منازل است. به همین نسبت نگهداری و مراقبت از آنها هم اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است از ایجاد خراش و خوردگی و رسوب ذرات بر روی آن ها جلوگیری شود. می دانیم در آبکاری طلایی براق اثر انگشت و لکه های آب بر روی شیر بر جای می ماند و شیر به سرعت دچار لک می شود. پس برق انداختن شیرآلات طلایی در حفظ زیبایی آن تاثیر زیادی دارد.

رایج ترین روش تمیز کردن شیر آلات طلامات با سرکه

  1. ابتدا گرد و خاک روش شیر را با دستمال نخی تمیز کنید.
  2. آب و سرکه سفید را به نسبت برابر مخلوط کنید. حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه با 2 قاشق آب کافی است.
  3. پارچه و یا اسفنجی تمیز را در محلول آب و سرکه خیس کنید و تمام سطح شیرآلات را به این محلول آغشته کنید.
  4. با توجه به میزان رسوبات و یا لکه های روی سطح شیر، 10 تا 15 دقیقه صبر کنید.
  5. شیر را با استفاده از یک دستمال نخی تمیز، خشک کنید.

شوینده های صنعتی و برق انداختن شیرآلات

 استفاده از تمامی مواد شیمیایی که ماهیت خورندگی دارند موجب آسیب به لایه آبکاری شیرآلات می گردد پس به هنگام برق انداختن شیرآلات،نباید از شوینده های صنعتی که برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی مورد استفاده می گیرندمانند اسید هیدروکلریک HCL یا همان جوهر نمک  یا اسید باتری (سولفوریک اسیدH2So4) .

اینگونه مواد به دلیل قدرت خورندگی زیادخود به شدت به پوشش شیرآلات آسیب می زنند. استفاده از مایع سفید کننده  نیز مانند وایتکس و… که دارای خاصیت قلیایی (بازی) است نیز برای شستن شیرآلات مناسب نیست. این موارد نیز به جای براق کردن شیرآلات، لایه آبکاری را دچار آسیب دیدگی می کنند.

برق انداختن شیرآلات

چگونه شیرآلات را براق کنیم

برق انداختن شیرآلات به روش های مختلف انجام می شود.

  • بهترین روش تمیز کردن شیرآلات و برق انداختن آنها، استفاده از سرکه و دستمال نخی است که رسوبات شیرآلات را از بین می برد و خراشی نیز ایجاد نمی کند.
  • استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی با آب گرم نیز یکی دیگر از روش های برق انداختن شیرآلات بهداشتی است. که می توان با استفاده  از یک مسواک نرم برای آغشته کردن درزهای شیر به مخلوط مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده کنید.
  • لیمو ترش هم می تواند نقش مؤثری در برق انداختن شیرآلات داشته باشد. کافی است آن را به دو قسمت تقسیم کرده  سپس تمام سطح شیر را به این ترکیب آغشته و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.
  • در پایان شستشو همیشه باید شیرآلات خود را با دستمال و یا حوله تمیز و نرم خشک کنید تا درخشش خود را حفظ کنند.

برق انداختن شیرآلات استیل

یکی از در دسترس ترین مواد برای برق انداختن شیرآلات استیل، لیمو ترش است. این ماده علاوه بر تمیز کردن لکه های آب بر روی شیرآلات استیل، لکه های شیرآلات را نیز از بین می برد.

تمیز کردن شیرآلات با لیمو ترش

از آبییمو استفاده نکنید زیرا ممکن است طبیعی نباشد و به شیر آسیب بزند. روش کار به ترتیب زیر است.

  1. یک لیموی تازه را از وسط نصف کنید.
  2. شیرآلات را به آب لیموی تازه آغشته کنید.
  3. 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا آب لیمو بر روی شیرآلات بماند.
  4. شیرآلات را بشویید و با دستمال نخی تمیز خشک نمایید تا بخوبی تمیز شوند.

از بین بردن رسوب شیرآلات

یکی از مواردی که زیبایی ظاهری و عملکرد شیرآلات بهداشتی را تحت تأثیر قرار می دهد، رسوب آب است. هر چه آب یک قسمت به اصطلاح سخت تر باشد و میزان ترکیبات املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن بیشتر باشد، سرعت تشکیل رسوبات در داخل و بر روی شیرآلات زیادتر خواهد بود. پاک کردن رسوب آب و جرم زدایی آن نقش مهمی در رفع فشار کم شیر اهرمی و جذابیت ظاهری شیرآلات دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *